Gnagande begär

Kontakta oss:

info@kroppensteologi.se

 

Kontonummer: (8381-6 ClearingNr) 913 668 637-6

kroppensteologi.se

Copyright © 2015 kroppensteologi.se

Gnagande begär

...många får smaka det onda ända in i märg och ben.

Utan närhet till Gud får människan uppleva en tomhet hon aldrig kunnat ana




Varför ser världen ut som den gör? Hur kunde vi förlora paradisets harmoni för att drivas av omättliga begär som saboterar vår design och gör oss så egocentriska och egoistiska? Varifrån kommer vår förmåga till ondska, att utnyttja andra?

 

Dialogen mellan ormen och kvinnan, i skapelseberättelsen, rymmer nyckeln till svaret. Det börjar med en lögn: ”Inte kan väl Gud ha sagt att ni inte får äta av frukten…?” Underförstått: Skulle det finnas någon gräns för vad du får göra? Nej, bli din egen gud och bestäm själv. Gör dig oberoende av Gud, lev gränslöst, så blir du verkligen fri.

 

Gud ger människan total frihet att välja. Hon kan göra precis vad hon vill. Hon får äta av alla träd. Det enda vi inte kan bestämma är om det vi gör är gott eller ont. Där går gränsen. Mänsklig frihet handlar inte om att själv avgöra vad som är gott och ont, utan att välja mellan det goda och det onda. Du kan göra vad du vill med din kropp - men allt kommer inte att vara bra för dig. Verkligheten kommer alltid i kapp och visar det, förr eller senare.

 

Inte utan anledning kallas djävulen för ”lögnaren”. Han vill få oss att tro att Gud är vår konkurrent. ”Gud vet att den dag ni äter av frukten öppnas era ögon, och ni blir som gudar med kunskap om gott och ont.” Med andra ord: Gud håller tillbaka något. Han älskar dig inte på riktigt.

 

Istället för att öppna sig för gåvan - alla träd i paradisets trädgård utom ett - väljer människan att roffa åt sig. Hon vill bli som Gud, men utan Gud.

 

Vad skulle du säga om du förberett en julklapp till någon som bryter sig in hos dig och tar den i förväg, och sedan går utan att tacka? Så var det för Gud när människan tog den frukt han hade tänkt ge. Vi är ju faktiskt menade att bli som Gud och dela hans liv fullt ut. Men det var något Gud ville ge som gåva, i sin tid.

 

Att stjäla den förbjudna frukten är ett medvetet val att leva utan Gud. Precis som den förlorade sonen som tog ut arvet och drog iväg från sin far för att njuta maximalt av livet. Men verkligheten hann ikapp också där. Sonen hamnade till slut i svinstian, han fick känna det onda. Kom ihåg att ormen lovade just det: kunskap om det onda. Men vem vill känna det onda - lika djupt och intimt som Adam kände Eva? Det är tyvärr vår situation i världen, där många får smaka det onda ända in i märg och ben. Kanske har du fått göra det?

 

 

Totalt barskrapad

Tänk dig att någon river sönder seglen på sin båt, bara på skoj för att testa. Vilken chock! Upplevelsen på sjön blir något helt annat. Så är det nu. När människan bryter med Gud kollapsar hela hennes grundval. Hon förlorar sitt högsta privilegium: intimiteten med Gud. Det gör henne totalt barskrapad.

 

”Herren Gud ropade på Adam: ’Var är du?’ Han svarade: ’Jag hörde dig komma i trädgården och blev rädd, eftersom jag är naken.’ ”

 

Människan skäms för sin kropp. Vår kropp har blivit ”kompakt” eller ”stum”, avslöjar inte längre Guds avbild. Och Gud blir samtidigt främmande, någon vi är rädda för.

 

Utan närhet till Gud får människan smaka en tomhet hon aldrig kunnat ana. Det är här begäret kommer in. Människan drivs att fylla sin inre tomhet med allehanda surrogat: makt, pengar, njutningar… På bekostnad av andra.

 

 

Sexualiteten leder inte längre självklart till den gemenskap vi längtar efter och behöver. Man och kvinna börjar gripa och ta istället för att ge! Så förstärks känslan av isolering och ensamhet. Hos mannen riktas begäret lätt mot enbart fysisk njutning, på bekostnad av kvinnan. Hos kvinnan styrs begäret ofta mot känslomässig tillfredsställelse, på bekostnad av mannen. Man säger att ”mannen utnyttjar kärleken för att få sex, och kvinnan utnyttjar sex för att få lite kärlek”.

 

Relationen mellan man och kvinna rubbas i grunden: ”Din man ska du åtrå, och han ska råda över dig”, säger Gud till kvinnan. Det är ingen dom och inget straff, utan en diagnos på något som är sjukt, en konsekvens av deras val. Mannens begär gör att han förnekar kvinnans värdighet, dominerar och utnyttjar henne. Kvinnans begär gör att hon trånar efter hans blick, gör sig själv till ett objekt för att mannen ska ge henne ett värde. Hon har förlorat sin inre självkänsla och söker den i mannen. Hur många tjejer kan inte känna igen sig i det?

 

Kvinnan har förtryckts och diskriminerats genom hela mänsklighetens historia. Därför uppfattas maskulinitet - initiativet till gåvan - som tyrannisk. Femininitet, den fantastiska förmågan att ge respons, förväxlas med självutplåning och passivitet. Kvinnan frestas att konkurrera med mannen och apa efter en manlig karikatyr. Numera hör man t.ex. inte så sällan att kvinnor minsann också ska ha rätt till porr! Men kvinnan är inte bara offer. Hon kan spela på mannens drifter, manipulera honom för egna syften. Utnyttja honom som en leksak och trampa på hans värdighet.

 

Många tror att det här sjuka tillståndet är det normala. Verklig segling - en kärlek där man inte tröttnar på varandra - är en utopi. Man vänjer sig vid synden och tror att den hör till vår natur. Begär är till för att tillfredsställas, så är det bara. Men att normalisera synden leder till tomhet. Andra blir cyniska, förtvivlar, frestas att ge upp, hoppa av båten och kasta sig i sjön.

 

Men det finns en annan möjlighet…

 

 

”Om du visste vad Gud har att ge” (Joh 4:10)


 

För Gud ger aldrig upp. ”Om du visste vad Gud har att ge”, säger Jesus till den samariska kvinnan vid brunnen (Joh 4:10) - och till dig. Trots att vi stal hans gåva vill han fortfarande ge oss Anden, gudomligt liv, ny vind i seglen.

 

I begynnelsen var man och kvinna fyllda av Guds kärlek. När de tvivlade på Gud förlorade de allt. Om roten till det onda är tvivel kan lösningen bara vara tro. Öppna dig för Guds gåva.

 

Nästa kapitel